Benalmdena, Mlaga, Ronda og Granada

Heisann!

Forrige uke var en utrolig travel skoleuke, etter ha vr borte fra skolen hele uka fr.

Spania var ganske interresant, lrerikt, slitsomt og annerledes. Lrdag morgen vknet jeg tidlig, og var p flyplassen kl. 11 der jeg mtte de andre i klassen og alle de andre vi skulle reise med. Siden spansk III klassene er s sm, har de sltt sammen flere skoler, slik at vi blir "n hel klasse" p tur (33 elever). Etter det var det to timer med venting, fr vi gikk ombord p flyet. Turen til Mlaga to fire timer, og det var lite gjre p flyet, siden jeg ikke gadd ta med meg ei bok lese. S jeg tilbrakte mesteparten av turen p stirre ut av vinduet! haha!

Da vi kom fram, ble vi mtt av en av lrerne fra skolen vi skulle g p, og hun fulgte oss til bussen, som skulle kjre oss til skolen. Jeg var ganske spent og nervs fordi alt var p spansk og jeg lurte p hvordan vertsfamilien var. Da vi kom fram p skolen fikk vi mapper og diverse info, fr vi ble tildelt familie. Jeg var sammen med to andre fra klassen min. Vi hilste p vertsmoren og ble kjrt til huset der de bodde, som ikke var lengre en 5 min. med bil.

I huset mtte vi ogs vertsfaren, og de hadde en papegye som het Loca. Vi ble vist rommet vrt, som var et loft rom med eget bad, og jeg syntes det var ganske fint. Deretter fikk vi middag, og forskte snakke med familien, som var ganske utfordrende. Etter mat tok vertsmoren med oss ut til naboen, og til vr store overraskelse var resten av klassen der (vi er 6 stk i klassen vr). Vi snakket sammen en stund, fr vi gikk ut. Vertsmoren viste oss veien til skolen, matbutikken og bussholdeplassen (der vi skulle mte nr vi skulle p tur). Etter det gikk vi rundt p egenhnd. Vi hadde et mislykket forsk p prve finne McDonalds, som skulle vre 5 min. unna, men vi gikk langt mer enn 5 min., og stoppet da vi hadde gtt helt ned til en diger park. Hahaha! Vi endte opp med kjpe ting fra matbutikken isteden, s vi gikk hjem.

Da vi var hjemme igjen gikk vi rett opp og la oss, for det hadde vrt en utrolig lang dag, selv om vi ikke hadde gjort s mye. Det eneste problemet var at det var iskaldt inne, siden huset er av stein og ikke er isolert, og det var kaldt sove om natta, selv med varme klr.

Dagen etter dro vi p tur til Ronda, som var en kjempe vakker by. Det var mange stup der overalt, og utsikten var fantastisk! Vi var og s p arabiske bad, som var et slags spa araberne hadde konstruert, mens de var i Spania, og vi s en tyrefekting arena, og et lite palass. Her er noen bilder fra turen:

Etter det dro vi hjem og spiste lunsj hos familien, ogs gikk vi rundt p en guidet tur i Benalmdena. Vi gikk blant annet til stranda (synd at det ikke var noe badevr), og vi kjpte is og s p solnedgangen, fr vi dro hjem igjen.

Mandag var frste skoledag, som jeg gruet meg til, siden alt ville vre p spansk. Men det var overraskende enkelt ( forst i hvert fall). Ulempen var at vi hadde skoledag fra kl. 09-17:30! Det var skikkelig slitsomt, spesielt nr vi hadde veldig my grammatikk... Heldigvis skulle vi gjre noe gy etter skolen. Alle sammen dro (med lrerne fra Norge) til et kjpesenter som ikke var langt unna med tog, og vi var der i noen timer. Jeg fikk ikke kjpt noe, men det var gy og bare gr rundt.

P tirsdagen var det heldigvis bare halv skoledag, siden vi skulle p tur til Mlaga. Mlaga er nok favoritt stedet mitt fra turen! Vi dro p Picasso museet, som var ganske merkelig (skjnner ikke helt kunst...), og til Alcazaba og ruiner fra et romersk teater. Jeg syntes det var veldig spennende se de ulike kulturene som har vrt i Mlaga side om side; bokstavelig talt!

P onsdag var det egentlig full skoledag, men vi fikk slutte litt tidlig fordi det var fint vr! Vi dro til stranda, og spiste middag p en restaurant like ved.

dagen etter, dro vi tilbake til Mlaga (etter skolen) og jeg handlet en del ting (mest p bokhandelen), og fikk sett mer av byen. Jeg kjpte to bker p spansk, en agenda, kalender, romper, skjorte og poncho :) Er veldig fornyd!

Den siste dagen, mtte vi st opp enda tidligere enn vanlig, fordi vi skulle til Granada, som var 2,5 timer unna. Uheldigvis regnet det mesteparten av dagen, s vi fikk ikke sett s mye annet enn Alhambra, som var den mest detaljerte palasset jeg har sett i hele mitt liv! Det var detaljer fra gulv til tak, bokstavelig talt. Etter Alhambra dro vi inn i Granada, og alle endte opp med g inn p nrmeste kaf, siden det var s kaldt. Vi gikk innom noen f butikker ogs fr vi dro tilbake. P kvelden pakket jeg sammen mesteparten av tingene mine, slik at alt var klart for dra.

Siden lrdag var siste dagen, gikk jeg og de to andre jeg bodde med en liten runde rundt nabolaget. Vi gikk til en stor idrettspark, og var der en liten stund, fr vi ble kjrt til skolen, der vi skulle ta buss til flyplassen.

Jeg synes at uka gikk utrolig fort, og jeg har p ingen som helst mte blitt flytende i Spansk. Men jeg tror at jeg har lrt meg trre snakke det, og at jeg har blitt bedre til forst spansk. Det var en utrolig slitsom og spennende tur, og jeg angrer virkelig ikke p at jeg valgte spansk som valgfag :) Vet at dette ble et utrolig langt innlegg, men jeg hadde ikke akkurat tid til blogge nr jeg var der, som dere kanskje skjnner.

Har dere noen sprsml er det bare skrive dem i kommentarfeltet ;)

- Sandra

Study Abroad in Spain

Hallo!

I dag reiser jeg, sammen med spansk klassen min, til Spania! Vi skal vre der i n uke p "utveksling", og bo hos en vertsfamilie og alt. To ganger p utveksling i lpet av ett r! (tror det er ny rekord haha!)

Jeg skal bo sammen med to andre jenter i klassen, s tror det kommer til bli koselig. Er litt spent p bare snakke spansk i en hel uke men... Det gr nok bra.

Kl. 13:15 reiser vi til Mlaga. Alt er pakket og klart, og snart drar jeg p flyplassen. Utveksling nr. 2 her kommer jeg! :)